dilluns, 14 de març de 2011

APARCAR ELS LLIBRES PER APRENDRE A TOPE, L'ACTUALITAT ENS DEMANA PAS!

"Tot escolar, tot estudiant ha d'adquirir la comprensió de la naturalesa i de l'activitat humana que proposa la ciència. Només llavors es convertiran en ciutadans responsables. Només llavors, entendran que la nació els necessita com a futurs científics per portar la humanitat a un món millor."
Phillippe Chomaz (físic nuclear)


Només els exàmens ha retardat uns dies l'anàlisi del tot el que està passant al Japó. Com són les coses, esta desgràcia enorme ha coincidit amb el tema de la radioactivitat que estàvem a punt d'estudiar amb els de tercer d'ESO, amb el tema de geologia que anàvem a començar amb els de 2n d'ESO i en el temari de física de 2n de Batxillerat també tenim la física nuclear!

Ja m'ho va dir una bona mestra en un curset, si observem el que passa al nostre voltant trobarem moltíssims recursos per treballar amb els alumnes, enganxar els alumnes a la ciència des de l'actualitat i la proximitat més ferotges.

I tant, aquesta catàstrofe que ompli portades de diaris, minuts i més minuts de telenotícies no podem deixar-la fora de classe, l'hem d'incorporar, l'hem d'analitzar, els profes tenim l'obligació d'estudiar-la a classe, aprofitar l'enorme curiositat que ha despertat en els alumnes!

Què és un tsunami? Per què hi ha terratrèmols? Què és l'escla de Richter? Com es protegeix Japó dels efectes dels terratrèmols? Què pot passar si peta el reactor nuclear? Què passa dins d'una central nuclear? Per què comparen el que està passant amb la segona guerra mundial? I amb Txernòbil?

Encara recorde com em va entusiasmar estudiar la realitat dels balcans durant la guerra de l'ex-iugoslàvia. Quin gran encert el dels profes d'història, quina gran capacitat per lligar la història a l'actualitat, gràcies al dossier qeu encara conserve i a l'habilitat de Gerard per fer-nos entendre tot el qeè passava i les seues causes!

Jo a partir de demà provaré de fer el mateix, ja els he demanat articles de diari i ja tinc el primer documental per passar-los gràcies a TV3 (el programa Espai Terra) i internet.

Intentaré explicar- com ha quedat la cosa!



2 comentaris:

Anònim ha dit...

Jo tb anava a parlar-ho amb els meus alumnes...utilitzaré aquest vídeo de Espai Terra, està genial!!!!

Rosella ha dit...

Hola anònim... qui eres?